Vitamíny a minerálne látky dôležité pre plodnosť a tehotenstvo - 2. diel

V prvom diele miniseriálu o vitamínoch podporujúcich plodnosť sme prebrali, ako vaše šance na počatie zvyšuje vitamín E, kyselina listová a vitamín D. Prispieť k otehotneniu však môžu i ďalšie látky, stopové prvky a vitamíny, a preto sa na ne zameriame v dnešnom článku.

Vitamíny a minerálne látky dôležité pre plodnosť a tehotenstvo

Doplňte selén a zinok

Dôležitými prvkami, ktoré môžu ovplyvniť plodnosť, sú zinok a selén. Zvlášť pre mužskú plodnosť sú tieto dva prvky veľmi dôležité. Zinok je z hľadiska plodnosti naozaj nenahraditeľný, pretože je obsiahnutý v pohlavných žľazách a taktiež v spermiách. Podieľa sa tak na tvorbe spermií a mužských hormónov. Ak klesne hladina mužských hormónov, zároveň sa zníži plodnosť. Ani nadbytok zinku v tele však nie je veľmi dobrý. Preto dodržujte odporúčanú dennú dávku, ktorá je pre ženy 12 mg a pre mužov a tehotné ženy 15 mg zinku. Čo sa týka surovín, hlavnými zdrojmi zinku sú ustrice, garnáty, morčacie, kačacie či husie mäso, divina, orechy, sezamové a dyňové semienka.

Pokiaľ ide o selén, táto minerálna látka má vplyv predovšetkým na tvorbu spermií a ich pohyblivosť. Odporúčaná denná dávka selénu je pre ženy a mužov 55 μg, ak je to však nutné, môže sa dávka z liečebných dôvodov zvýšiť až na 200 μg. Selén môžeme doplniť napríklad pomocou cesnaku, plodov mora, strukovín, vajec, špargle či pšeničných klíčkov. Zinok i selén samozrejme môžete doplniť i pomocou komplexných doplnkov stravy.

Nezabúdajte na jód

Pre ženy je tiež dôležitým prvkom pre počatie a tehotenstvo jód. Jeho nedostatok spôsobuje jak samotnú neplodnosť, tak v prípade tehotenstva môže viesť až k nechcenému potratu. Nedodržovanie odporúčanej dennej dávky môže bohužiaľ spôsobiť i predčasný pôrod či narodenie mŕtveho dieťaťa. Deficit jódu sa z matky prenáša i na novorodenca a spôsobuje takmer všetky poruchy vývoja, ktoré sa môžu u novorodencov vyskytnúť. Odporúčaná denná dávka pre ženy a mužov je 150 μg, pre tehotné a dojčiace ženy je to 200 μg. Pre pokrytie odporúčanej dennej dávky zaraďte do svojho jedálnička morské ryby, jódovú soľ, mliečne výrobky a minerálne vody s obsahom jódu. S rybami však radšej opatrne, pretože morské ryby môžu obsahovať ortuť, a preto sa príliš v čase počatia a tehotenstva neodporúčajú.