POZOR! UPOZORNENIE! od 13.6.2022 do 28.6.2022 nie je možné na našom eshope objednávanie. Budeme radi ak u nás objednáte po tomto dátume.

Vitamíny a minerálne látky dôležité pre plodnosť a tehotenstvo - 2. diel

V prvom diele miniseriálu o vitamínoch podporujúcich plodnosť sme prebrali, ako vaše šance na počatie zvyšuje vitamín E, kyselina listová a vitamín D. Prispieť k otehotneniu však môžu i ďalšie látky, stopové prvky a vitamíny, a preto sa na ne zameriame v dnešnom článku.

Vitamíny a minerálne látky dôležité pre plodnosť a tehotenstvo

Doplňte selén a zinok

Dôležitými prvkami, ktoré môžu ovplyvniť plodnosť, sú zinok a selén. Zvlášť pre mužskú plodnosť sú tieto dva prvky veľmi dôležité. Zinok je z hľadiska plodnosti naozaj nenahraditeľný, pretože je obsiahnutý v pohlavných žľazách a taktiež v spermiách. Podieľa sa tak na tvorbe spermií a mužských hormónov. Ak klesne hladina mužských hormónov, zároveň sa zníži plodnosť. Ani nadbytok zinku v tele však nie je veľmi dobrý. Preto dodržujte odporúčanú dennú dávku, ktorá je pre ženy 12 mg a pre mužov a tehotné ženy 15 mg zinku. Čo sa týka surovín, hlavnými zdrojmi zinku sú ustrice, garnáty, morčacie, kačacie či husie mäso, divina, orechy, sezamové a dyňové semienka.

Pokiaľ ide o selén, táto minerálna látka má vplyv predovšetkým na tvorbu spermií a ich pohyblivosť. Odporúčaná denná dávka selénu je pre ženy a mužov 55 μg, ak je to však nutné, môže sa dávka z liečebných dôvodov zvýšiť až na 200 μg. Selén môžeme doplniť napríklad pomocou cesnaku, plodov mora, strukovín, vajec, špargle či pšeničných klíčkov. Zinok i selén samozrejme môžete doplniť i pomocou komplexných doplnkov stravy.

Nezabúdajte na jód

Pre ženy je tiež dôležitým prvkom pre počatie a tehotenstvo jód. Jeho nedostatok spôsobuje jak samotnú neplodnosť, tak v prípade tehotenstva môže viesť až k nechcenému potratu. Nedodržovanie odporúčanej dennej dávky môže bohužiaľ spôsobiť i predčasný pôrod či narodenie mŕtveho dieťaťa. Deficit jódu sa z matky prenáša i na novorodenca a spôsobuje takmer všetky poruchy vývoja, ktoré sa môžu u novorodencov vyskytnúť. Odporúčaná denná dávka pre ženy a mužov je 150 μg, pre tehotné a dojčiace ženy je to 200 μg. Pre pokrytie odporúčanej dennej dávky zaraďte do svojho jedálnička morské ryby, jódovú soľ, mliečne výrobky a minerálne vody s obsahom jódu. S rybami však radšej opatrne, pretože morské ryby môžu obsahovať ortuť, a preto sa príliš v čase počatia a tehotenstva neodporúčajú.

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie