Svalové kŕče v tehotenstve

Takmer každá nastávajúca matka pozná nepríjemný pocit, keď ju v noci prebudia spontánne sa objavujúce, boľavé kŕče v nohách. Kŕče v dolných končatinách sa objavujú hlavne v poslednom trimestri tehotenstva. Ako k nim dochádza? Dá sa im zabrániť? Ako často sa tento problém bude opakovať?

Svalové kŕče v tehotenstve

Príčiny svalových kŕčov

Príčinou svalových kŕčov sú poruchy krvného obehu. U ľudí, ktorí majú nedostatočný prísun minerálnych látok, dochádza ku kŕčom v noci, kedy sú svaly uvoľnené. Vlákna sú nedostatočne prekrvované a reagujú na tento stav extrémne bolestivými sťahmi - kŕčmi. V prípadoch tehotných žien sa jedná hlavne o zreteľný nedostatok horčíka, ktorý je zodpovedný za „spoluprácu" medzi nervom a svalom. Nebezpečné situácie vznikajú vtedy, ak nedostatočný príjem horčíka spôsobuje sťahy maternice, ktoré môžu vyvolať predčasný pôrod. Hneď prvé slabé kŕče v končatinách by mali byť určite považované za varovanie a nemalo byť sa nad nimi mávnuť rukou.

Rýchla pomoc

V prípade, že dostanete kŕč do lýtka, stehna, chodidla alebo sedacích svalov, mali by ste ako okamžité opatrenie premasírovať danú časť končatiny. Hoci sa to v prvom momente zdá ako veľmi bolestivé, je to najlepšia pomoc. Aj termofor (gumená fľaša s teplou vodou) alebo priloženie teplého uteráka podporia uvoľnenie kŕča a rozšíria krvné cievy, čím sa stimuluje krvný obeh. Zvlášť pri kŕčoch v dolných končatinách sa odporúča čo najviac natiahnuť nohy a naťahovať prsty smerom hore. Aj silný tlak nôh proti podlahe poskytne úľavu.

Ako môžeme kŕčom zabrániť?

Aby ste aspoň čiastočne zabránili vzniku svalových kŕčov, je vhodné preventívne dodržiavať nasledujúce:

  • nohy by ste si mali čo najčastejšie dávať do vyvýšenej polohy, aspoň na 30 minút
  • pri sprchovaní striedajte teplú a studenú vodu, ktorá zlepšuje krvný obeh a tiež pomáha predchádzať opuchnutým členkov
  • vysoké podpätky by mali byť pre Vás počas tehotenstva úplné tabu, pretože skracujú lýtkové svaly a zvyšujú tak potenciálne nebezpečenstvo vzniku kŕčov
  • pravidelne chodievajte naboso
  • pred spaním si ponaťahujte svaly, hlavne na nohách a nechajte si od partnera namasírovať nohy, zabránite tak aj vzniku kŕčových žíl
  • výborným zdrojom chýbajúcich minerálov je aj banán a kakao – pri zvýšenej konzumácii však môžu viesť k zápche
  • dôležitou prevenciou je aj pravidelný pohyb, ktorý napomáha zlepšeniu krvného obehu – prechádzky, rýchla chôdza alebo tanec

Svalové kŕče v tehotenstve – pomáha úprava stravy

Mnoho potravín je výborným dodávateľom horčíka a minerálnych látok. Patria medzi ne: orechy všetkých druhov, tekvicové semienka, sezamové semienka, celozrnné výrobky, strukoviny, sójové výrobky, hydina, ryby, avokádo, banány a sušené ovocie. Vápnik a draslík sú tiež dôležitými prvkami, ktorých potrebné množstvo môžu pokryť potraviny ako špenát, mangold, slivky, fenikel, kel, kefír, mlieko a vhodná minerálna voda. Každý, kto aj napriek úprave stravy trpí kŕčmi, by mal po konzultácii s lekárom siahnuť po doplnkoch ako napr. šumivé tablety, pastilky alebo kapsle.

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie